Reunió amb el CatSalut

09.07.2020

Hem fet una reunió telemàtica per informar i compartir el contingut de la reunió que vam mantenir el passat dimarts 7 de juliol amb la Directora Executiva del CatSalut de l'Àrea Barcelonès Nord-Maresme, la Dra. Anna Puentes,. 

Fem aquesta nota informativa per la gent de la Xarxa de Suport Mutu que no es va poder connectar i també en general pels tres pobles afectats: Teià, Alella i El Masnou.

Com bé sabeu aquesta reunió va sorgir arran que el passat dia 29 de juny la ciutadania s'assabenta que a partir del dia 1 de juliol per part del CatSalut hi havia previst reduir encara més l'horari del Servei d'urgències del CAP El Masnou que en l'actualitat dona servei als tres pobles que agrupen gairebé uns 40.000 habitants.

Per posar-nos en context, dir que fins a l'arribada de la crisi sanitària l'horari del SERVEI D'URGÈNCIES del Servei d'Atenció Continuada (ACUT) era el següent:

De dilluns a divendres: de 20:00 h. a 08:00 h.

Dissabtes, Diumenges i Festius: 24 hores.

Amb la pandèmia del SARS-CoV-2, a 23/03/20 es va reduir al següent horari:

De dilluns a divendres: de 20:00 h. a 22:00 h.

Dissabtes, Diumenges i Festius: 08:00 h. a 14:00 h.

Fora d'aquests horaris ens hem d'espavilar per arribar a la CUAP de Badalona (tenint en compte que no hi ha transport públic i molts veïns no tenen mitjans ni possibilitat d'arribar).

Les alarmes salten quan estant en la nova etapa de represa en lloc de començar a recuperar l'atenció presencial i el servei anterior, des del CatSalut arriben noticies que han pres la decisió de reduir l'horari encara més: en lloc de finalitzar el Servei a les 22:00 h, es farà a les 20:00 h!!

Coneixent aquesta situació, ciutadania i diverses entitats es comencen a mobilitzar i fruit d'això s'atura aquesta mesura i es manté l'horari de la pandèmia. Però no podem esperar a un futur,  sense saber quin paper tindrà les urgències al nostre pobles. I és per això que en el nostre cas, iniciem el dia 3 de juliol una petició change.org demanant la recuperació del servei d'atenció 24h:

https://www.change.org/p/departament-salut-generalitat-de-catalunya-recuperem-urg%C3%A8ncies-24h-al-cap-del-masnou 

Aquell mateix dia d'inici de recollida de signatures, la directora executiva del CatSalut de l'àrea territorial Barcelonès Nord-Maresme es posa en contacte amb nosaltres, demanant-nos una reunió conjunta per parlar del present i futur del CAP El Masnou.

Posteriorment s'organitza espontàniament la primera mobilització ciutadana en forma de concentració davant del CAP El Masnou el 6 de juliol.

Finalment ens convoquen a una reunió el dia 7 de juliol, conjuntament amb Ocata Activa, una associació de veïns del poble, per tal de parlar amb la directora del CatSalut abans esmentada.

La conclusió de la reunió no va ser gens satisfactòria, perquè no està en els plans del Departament de Salut retornar-nos el Servei d'Urgències 24 hores mentre duri la crisi sanitària COVID. La Dra. Puente es defensava en l'actual  context de manca de professionals i amb la intenció de crear una atenció primària de qualitat, assegurant una atenció 7/24, és a dir, 7 dies 24 hores d'atenció però la "trampa" és que NO SERIA PRESENCIAL, pel que ens deixaran amb un Servei telefònic i sinó n'hi ha prou, a buscar-te la vida per arribar al CUAP de BADALONA, acabant amb l'atenció de proximitat que teníem fins fa uns mesos.

https://web.gencat.cat/ca/actualitat/detall/Ja-en-marxa-el-Centre-dUrgencies-dAtencio-Primaria-Badalona 

Ens va explicar que el model actual NO ÉS RENDIBLE, que les dades del Masnou basats en pacients atesos per hora durant la nit, resultava molt baix, és a dir, que només es veien 4 persones per nit de mitjana, o així ho vam entendre nosaltres. Això no és un canvi de model, és un canvi conceptual de la Sanitat Pública que ha de ser: universal, gratuïta, solidària, eficaç, professional.

Va finalitzar la reunió dient que aquest canvi de model es portaria a terme entre tots, però no ens va donar aquesta impressió, sinó que vam sortir amb el convenciment que aquesta decisió ja estava presa i que quan passi el "context Covid" serà un fet que aquesta situació actual no la revertiran.

Tampoc va donar resposta a la pregunta sobre per què no s'ha normalitzat l'atenció presencial a les visites mèdiques i per què continuem amb les mateixes mitjanes que durant l'estat d'alarma.

Haurem de lluitar pels nostres drets, concretament al dret a una salut pública de qualitat i propera a les persones.

© 2020 Xarxa Suport Mutu El Masnou
Creado con Webnode
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar